1. Aftalen
Aftalen består af disse salgs- og leveringsbetingelser, oplysninger i bestillingsløsningen og eventuelle særskilt aftalte vilkår. I tilfælde af uoverensstemmelse mellem oplysningerne har det, der konkret er aftalt mellem parterne, forrang, medmindre det er i strid med ufravigelig lovgivning.
Aftalen suppleres i øvrigt af relevante lovbestemmelser om køb af varer mellem erhvervsdrivende og forbrugere.
2. Parterne er
Sælger er Hudhelse ApS, c/o Redmark, Dirch Passer Allè 70, 2000 Fredriksberg, ordre@hudhelsenordic.no, tlf. +47 98266360, organisationsnummer: 45 42 29 84 og benævnes i det følgende som sælger/sælger.
Køber er den forbruger, der afgiver ordren, og betegnes i det følgende som køber/buyer.
3. Prisen
Den angivne pris for varerne og tjenesteydelserne er den samlede pris, som køberen skal betale. Denne pris inkluderer alle afgifter og ekstraomkostninger. Meromkostninger, som sælger ikke har oplyst køber om forud for købet, skal ikke betales af køber.
4. Indgåelse af aftalen
Aftalen er bindende for begge parter, når køber har sendt sin ordre til sælger.
Aftalen er dog ikke bindende, hvis der er sket en skrive- eller tastefejl i tilbuddet fra sælger i bestillingsløsningen i netbutikken eller i købers bestilling, og den anden part indså eller burde have indset, at der var tale om en sådan fejl.
5. Betaling
Sælger kan kræve betaling for varen fra det tidspunkt, hvor den er sendt fra sælger til køber.
Hvis køberen bruger et kredit- eller betalingskort til betaling, kan sælgeren reservere købsprisen på kortet, når ordren afgives. Kortet debiteres samme dag, som varen afsendes.
Hvis der betales med faktura, udstedes fakturaen til køberen, når varerne afsendes. Betalingsfristen fremgår af fakturaen og er minimum 14 dage fra modtagelse.
Købere under 18 år kan ikke betale med efterfølgende faktura.
6. Levering
Levering anses for at have fundet sted, når køber eller dennes repræsentant har fået varen i hænde. Normal leveringstid er 2-4 arbejdsdage.
Hvis leveringstiden ikke er angivet i bestillingsløsningen, skal sælger levere varen til køber uden unødig forsinkelse og senest 30 dage efter bestillingen fra kunden. Varerne leveres til køber, medmindre andet specifikt er aftalt mellem parterne.
7. Risiko for varerne
Risikoen for varen overgår til køber, når denne, eller købers repræsentant, har modtaget varen leveret i henhold til pkt. 6.
8. Ret til afbestilling
Medmindre aftalen er undtaget fra fortrydelsesretten, kan køber fortryde købet af varen i overensstemmelse med reglerne i fortrydelsesloven.
Køber skal underrette sælger om brug af fortrydelsesretten senest 14 dage efter, at fristen er begyndt at løbe. Fristen omfatter alle kalenderdage. Hvis fristen udløber på en lørdag, helligdag eller søgnehelligdag, forlænges fristen til nærmeste hverdag.
Fortrydelsesfristen anses for overholdt, hvis meddelelse er afsendt inden fristens udløb. Køber har bevisbyrden for, at fortrydelsesretten er udnyttet, og meddelelsen skal derfor være skriftlig (fortrydelsesformular, e-mail eller brev).
Fortrydelsesfristen begynder at løbe:
- Ved køb af enkeltvarer løber fortrydelsesfristen fra dagen efter, at varen/varerne er modtaget.
- Hvis der sælges et abonnement, eller hvis aftalen indebærer regelmæssig levering af identiske varer, løber fortrydelsesfristen fra dagen efter, at den første forsendelse er modtaget.
- Hvis købet består af flere leverancer, løber fortrydelsesfristen fra dagen efter, at den sidste leverance er modtaget.
Fortrydelsesfristen forlænges til 12 måneder efter udløbet af den oprindelige frist, hvis sælgeren ikke inden aftalens indgåelse har oplyst forbrugeren om fortrydelsesretten og om en standardiseret fortrydelsesformular. Det samme gælder i tilfælde af manglende oplysninger om betingelser, tidsfrister og procedurer for udøvelse af fortrydelsesretten. Hvis den erhvervsdrivende giver oplysningerne i løbet af disse 12 måneder, udløber fortrydelsesfristen stadig 14 dage efter den dag, hvor køberen modtog oplysningerne.
Hvis fortrydelsesretten udnyttes, skal varen returneres til sælger uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter, at meddelelse om udøvelse af fortrydelsesretten er givet. Køber afholder de direkte omkostninger ved returnering af varen, medmindre andet er aftalt, eller sælger har undladt at oplyse, at køber skal afholde returneringsomkostningerne. Sælger kan ikke fastsætte et gebyr for købers brug af fortrydelsesretten.
Køber kan afprøve eller teste varen på forsvarlig vis for at fastslå varens art, egenskaber og funktion, uden at fortrydelsesretten bortfalder. Hvis prøveudtagning eller afprøvning af varerne går ud over, hvad der er forsvarligt og nødvendigt, kan køber hæfte for en eventuel værdiforringelse af varerne.
Sælger er forpligtet til at tilbagebetale købesummen til køber uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter, at sælger har modtaget meddelelse om købers beslutning om at gøre fortrydelsesretten gældende. Sælger har ret til at tilbageholde betalingen, indtil han/hun har modtaget varen retur fra køber, eller indtil køber har fremlagt dokumentation for, at varen er returneret.
9. Forsinkelse og manglende levering – købers rettigheder og frist for anmeldelse af krav
Hvis sælger undlader at levere varen eller leverer den for sent i henhold til parternes aftale, og dette ikke skyldes køber eller forhold på købers side, kan køber i overensstemmelse med reglerne i forbrugerkøbslovens kapitel 5 efter omstændighederne tilbageholde købesummen, kræve opfyldelse, hæve aftalen og/eller kræve erstatning af sælger.
Ved påberåbelse af misligholdelsesbeføjelser bør meddelelsen være skriftlig (f.eks. e-mail) af bevismæssige årsager.
Opfyldelse
Køber kan fastholde købet og kræve opfyldelse fra sælger. Køber kan dog ikke kræve opfyldelse, hvis der foreligger en hindring, som sælger ikke kan overvinde, eller hvis opfyldelse vil medføre så stor ulempe eller omkostning for sælger, at det står i væsentligt misforhold til købers interesse i sælgers opfyldelse. Hvis vanskelighederne forsvinder inden for rimelig tid, kan køberen stadig kræve opfyldelse.
Køber mister sin ret til at kræve opfyldelse, hvis han eller hun venter urimeligt længe med at fremsætte kravet.
Afbestilling
Hvis sælgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal køberen opfordre sælgeren til at levere inden for en rimelig tillægsfrist for opfyldelse. Hvis sælger ikke leverer varen inden for tillægsfristen, kan køber hæve købet.
Køber kan dog hæve købet med det samme, hvis sælger nægter at levere varen. Det samme gælder, hvis levering på det aftalte tidspunkt var afgørende for aftalens indgåelse, eller hvis køber har oplyst sælger om, at leveringstidspunktet er afgørende.
Hvis varen leveres efter den af forbrugeren fastsatte tillægsfrist eller efter det leveringstidspunkt, der var afgørende for aftalens indgåelse, skal krav om ophævelse gøres gældende inden rimelig tid efter, at køber har fået kendskab til leveringen.
Erstatning for skader
Køber kan kræve erstatning for det tab, han har lidt som følge af forsinkelsen. Dette gælder dog ikke, hvis sælger godtgør, at forsinkelsen skyldes en hindring uden for sælgers kontrol, som han ikke med rimelighed kunne have taget i betragtning på aftaletidspunktet, undgået eller overvundet følgerne af.
10. Mangler ved varen – købers rettigheder og reklamationsfrist
Hvis der foreligger en mangel ved varen, skal køber inden rimelig tid efter, at den er opdaget eller burde være opdaget, give sælger meddelelse om, at han eller hun vil påberåbe sig manglen. Køber har altid reklameret rettidigt, hvis det sker inden for to måneder efter, at manglen er opdaget eller burde være opdaget. Reklamation kan ske senest to år efter, at køber overtog varen. Hvis varen eller dele af den er beregnet til at holde væsentligt længere end to år, er reklamationsfristen fem år.
Hvis varen har en mangel, og denne ikke skyldes køber eller forhold på købers side, kan køber efter reglerne i forbrugerkøbslovens kapitel 6 holde købesummen tilbage, vælge mellem afhjælpning og omlevering, kræve afslag i prisen, kræve ophævelse af aftalen og/eller kræve erstatning af sælger.
Klager til sælger skal ske skriftligt.
Afhjælpning eller omlevering
Køber kan vælge mellem at kræve afhjælpning af manglen eller levering af en tilsvarende vare. Sælger kan dog modsætte sig købers krav, hvis opfyldelse af kravet er umuligt eller påfører sælger urimelige omkostninger. Afhjælpning eller omlevering skal ske inden for rimelig tid. Sælger har i princippet ikke ret til at foretage mere end to forsøg på at afhjælpe den samme mangel.
Prisnedsættelse
Køber kan kræve et passende afslag i prisen, hvis varen ikke afhjælpes eller ombyttes. Det betyder, at forholdet mellem den nedsatte pris og den aftalte pris svarer til forholdet mellem værdien af varen i mangelfuld og kontraktmæssig stand. Hvis der er særlige grunde til dette, kan prisreduktionen i stedet sættes lig med manglens betydning for køberen.
Afbestilling
Hvis varen ikke er afhjulpet eller omleveret, kan køber også hæve købet, hvis manglen ikke er uvæsentlig.
11. Sælgers rettigheder i tilfælde af købers misligholdelse
Undlader køberen at betale eller opfylde sine øvrige forpligtelser efter aftalen eller loven, og skyldes dette ikke sælgeren eller forhold på sælgerens side, kan sælgeren efter reglerne i forbrugerkøbslovens kapitel 9 efter omstændighederne tilbageholde varen, kræve opfyldelse af aftalen, kræve ophævelse af aftalen og kræve erstatning af køberen. Sælger kan desuden efter omstændighederne kræve morarenter, inkassogebyr og et rimeligt gebyr for uafhentede varer.
Opfyldelse
Sælgeren kan fastholde købet og kræve, at køberen betaler købsprisen. Hvis varen ikke er blevet leveret, mister sælgeren sin ret, hvis han venter urimeligt længe med at gøre kravet gældende.
Ophævelse
Sælger kan hæve aftalen, hvis der er tale om væsentlig betalingsmisligholdelse eller anden væsentlig misligholdelse fra købers side. Sælger kan dog ikke hæve, hvis hele købesummen er betalt. Hvis sælger fastsætter en rimelig tillægsfrist for opfyldelse, og køber ikke betaler inden for denne frist, kan sælger hæve købet.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyrer
Hvis køber ikke betaler købesummen i overensstemmelse med aftalen, kan sælger kræve renter af købesummen i henhold til lov om renter ved forsinket betaling. Ved manglende betaling kan kravet efter forudgående varsel sendes til inkasso. Køber kan så blive gjort ansvarlig for gebyrer i henhold til inkassoloven.
Gebyrer for uafhentede ikke-forudbetalte varer
Hvis køber undlader at afhente ubetalte varer, kan sælger opkræve et gebyr af køber. Gebyret må ikke overstige sælgers faktiske udgifter til at levere varerne til køber. Et sådant gebyr kan ikke opkræves af købere under 18 år.
12. Garanti
En garanti givet af sælger eller producent giver køberen rettigheder ud over dem, køberen allerede har i henhold til ufravigelig lovgivning. En garanti indebærer således ikke nogen begrænsninger i købers ret til reklamation og krav i tilfælde af forsinkelse eller mangler i henhold til §§ 9 og 10.
13. Personlige oplysninger
Den dataansvarlige for indsamlede personoplysninger er sælger. Medmindre køber giver samtykke til andet, må sælger i overensstemmelse med persondataloven kun indsamle og opbevare de personoplysninger, der er nødvendige for, at sælger kan opfylde sine forpligtelser i henhold til aftalen. Købers personoplysninger vil kun blive videregivet til andre, hvis det er nødvendigt for, at sælger kan opfylde aftalen med køber, eller i lovbestemte tilfælde.
14. Løsning af tvister
Klager skal rettes til sælger inden for rimelig tid, jf. pkt. 9 og 10. Parterne skal bestræbe sig på at løse eventuelle tvister i mindelighed. Hvis dette ikke lykkes, kan køber kontakte Forbrukertilsynet med henblik på mægling. Forbrugerstyrelsen kan kontaktes på telefon 23 400 600 eller på www.forbrukertilsynet.no.
Europa-Kommissionens klageportal kan også bruges, hvis du ønsker at indgive en klage. Det er især relevant, hvis du er forbruger og bor i et andet EU-land. Klagen indgives her: http://ec.europa.eu/odr.